• Background Image

    Un veritabil studiu de caz: marketingul politic față cu „suveraniștii”

    16/12/2024

16/12/2024

Un veritabil studiu de caz: marketingul politic față cu „suveraniștii”

Motivul pentru care scriem acest articol este recenta campanie electorală a unuia dintre personajele politice apărute ca din neant în peisajul politic românesc și care a reușit performanța de a se clasa chiar pe primul loc. Nu-i mai spunem numele, îl știți. Cât de etică este însă performanța acestui candidat?

Ei bine, foarte discutabilă, dacă nu chiar condamnabilă dacă privim lucrurile printr-un filtru etic absolut obligatoriu de aplicat în orice campanie de marketing, nu doar în cele de tip politic. Acest articol NU este despre campania electorală, ori despre politică, ci despre apariția în peisaj, odată cu desfășurarea primului tur de scrutin al alegerilor prezidențiale din 2024, a unui studiu de caz obligatoriu pentru orice om de marketing. Și asta pentru modul în care instrumentele de marketing digital pot fi utilizate într-un context politic.

Folosirea platformelor online într-o astfel de campanie este esențială pentru a ajunge la segmente largi de alegători, pentru a construi o imagine coerentă (exact ca în cazul unui brand) și a mobiliza susținătorii. Însă totul trebuie făcut ținându-se cont de regulile etice. Scurta analiza de față își propune să examineaze succint strategiile, tacticile și impactul unei campanii construite pe principiul toxic „scopul scuză mijloacele”.

Câteva elemente de bază – Obiectivele campaniei lui CG

Campania electorală a personajului respectiv a fost axată pe:

  • Creșterea notorietății și recunoașterii publice a candidatului.
  • Construcția unei imagini de lider național care promovează valori autentice și soluții pentru problemele majore ale țării.
  • Mobilizarea alegătorilor pentru a susține activ candidatura prin vot.

Aceeași campanie a utilizat platformele TikTok (în mod special), dar și Facebook, Instagram și în mică măsură YouTube, ceea ce denotă că s-a urmărit atingerea unui segment de public extrem de bine definit. Mesajele transmise s-au concentrat pe teme precum suveranitatea națională, tradițiile românești și reforma instituțională. – TikTok a avut un rol esențial, fiind folosit pentru a crea conținut dinamic și viral, destinat în special tinerilor alegători. Videoclipurile scurte și aparent autentice, însoțite de mesaje populiste, au contribuit la creșterea interacțiunii și la consolidarea imaginii candidatului printre subiecții segmentului targetat.

Campania online a lui CG a reușit să atragă atenția unui segment specific de public, format în special din tineri și susținători ai valorilor tradiționale și ai suveranității naționale, dar, atenție, care nu stăpânesc aproape deloc înțelesul acestor concepte. Utilizarea TikTok a fost o strategie de succes pentru creșterea vizibilității în rândul unui public mai tânăr, mai „necopt” și mai puțin interesat de veridicitatea celor afirmate în campanie. A contat mult forma, NU fondul. De aceea a și fost aleasă acestă platformă ca mediu optim de diseminare a mesajelor electorale.

Metodele utilizate pe TikTok într-o campanie electorală pot fi considerate etice sau discutabile în funcție de mai mulți factori. Din analiza campaniei lui CG, se remarcă o serie de practici lipsite de cea mai elementară etică:

Utilizarea tendințelor virale pentru manipulare emoțională

Tendințele virale de pe TikTok au fost folosite în mod exagerat pentru a distorsiona adevărul, a simplifica excesiv probleme complexe și a manipula emoțional publicul.

Targetarea publicului tânăr și neexperimentat

Targetarea tinerilor, pe care s-a și bazat campania respectivă, a folosit tactici care exploatează lipsa de experiență politică pentru dezinformare.

Autenticitatea mesajului, aparentă

Autenticitatea mesajelor postate pe platformă a fost aparentă. Cele mai multe discursuri promovate de candidat au fost copiate la virgulă de la alții. Mai mult, conținutul în sine a fost fabricat pentru a genera o imagine falsă, lucru dovedit ulterior foarte repede.

Manipularea percepțiilor în scopuri exclusiv politice

Întreaga campanie a lui CG a fost construită de la bun început de premize false, pe evocări istorice ficționale și proiectarea unor evoluții geo-politice fantasmagorice, toate având ca unic scop manipularea grosolană a percepțiilor unui public neavizat, cu scopul obținerii unui avanjat politic.

Omiterea menționării conținutului sporsorizat

Lipsa totală de transparență și încălcarea flagrantă a regulilor pentru conținut electoral sponsorizat! Nici măcar o singură postare de campanie nu a conținut menționarea clară a sursei conținutului sponsorizat sau a clipurilor realizate cu scop electoral.

0 Comments

Leave A Comment

Leave a Reply

15 − five =