• Background Image

    Gary Thuerk – Părintele E-mail Marketing (și al spam-ului)

    09/12/2024

09/12/2024

Gary Thuerk – Părintele E-mail Marketing (și al spam-ului)

Gary Thuerk este cunoscut drept “tatăl e-mail marketing-ului” datorită rolului său în trimiterea primului e-mail publicitar în anul 1978. Deși pe atunci e-mailurile nu erau utilizate în scopuri comerciale, acțiunea lui Thuerk a deschis drumul către utilizarea internetului ca instrument de marketing, marcând începutul unei industrii globale. La fel de bine, însă, inițiativa lui avea să aibă două tăișuri, pentru că a generat și apariția conceptului de spam – mesaje nesolicitate.

Contextul istoric

La sfârșitul anilor 1970, internetul era în fazele sale incipiente și era utilizat mai ales de cercetători și instituții academice, prin intermediul rețelei ARPANET – Departamentul American de Apărare, precursorul internetului modern.

Thuerk lucra la Digital Equipment Corporation (DEC), o companie inovatoare în domeniul tehnologiei, care producea computere de tip mini (precum seria DEC VAX). În acea perioadă, DEC căuta modalități eficiente de a atrage atenția asupra produselor în cel mai direct ș mai rapid mod pozibil.

Primul e-mail publicitar

Astfel, pe 3 mai 1978, Gary Thuerk a trimis un e-mail către 397 de utilizatori ai ARPANET. Mesajul promova o demonstrație a echipamentelor DEC și a fost destinat profesioniștilor din industria tehnologică. Și așa facem cunoștință și cu  primul exemplu documentat de utilizare a e-mailului în scopuri comerciale.

Deși mesajul a generat și critici – unii destinatari l-au considerat o încălcare a etichetei rețelei – rezultatele au fost impresionante. Campania a generat vânzări în valoare de aproximativ 13 milioane de dolari, confirmând potențialul uriaș al marketingului digital.

Controverse și impact

E-mailul trimis de Thuerk este considerat primul “spam”, deoarece nu a avut consimțământul prealabil al tuturor destinatarilor. În ciuda acestui fapt, evenimentul a reprezentat o piatră de hotar în istoria internetului și a marketingului. Thuerk și-a apărat inițiativa, argumentând că a avut scopuri legitime și că a deschis o nouă cale pentru publicitate.

Criticile primite în urma acestui e-mail au contribuit, de asemenea, la dezvoltarea regulilor de etichetă în mediul online și la introducerea reglementărilor privind marketingul digital.

Moștenirea lui Gary Thuerk

Gary Thuerk este considerat un pionier al marketingului digital. Deși e-mailurile comerciale de tip spam sunt astăzi privite negativ, contribuția sa a stabilit bazele pentru industria de e-mail marketing modernă.

Astăzi, e-mail marketing-ul este una dintre cele mai utilizate strategii digitale, fiind valorificat de companii din întreaga lume pentru a atrage clienți și pentru a consolida relațiile cu aceștia. Impactul acțiunii lui Thuerk este evident în modul în care tehnologia și marketingul au evoluat pentru a oferi soluții personalizate și mai puțin intruzive.

Curiozități despre Gary Thuerk

  • Thuerk a recunoscut că nu și-a imaginat impactul pe termen lung al e-mailului său.
  • În ciuda criticilor, el este adesea invitat să vorbească despre rolul său în istoria internetului.
  • Primul său e-mail este adesea analizat ca studiu de caz în marketing și istoria tehnologiei.
0 Comments

Leave A Comment

Leave a Reply

seventeen − 7 =