• Background Image

    E-mail Marketing: scurt istoric, avantaje si dezavantaje

    18/11/2024

18/11/2024

E-mail Marketing: scurt istoric, avantaje si dezavantaje

În primul rând, trebuie spus că E-mail Marketing a fost unul dintre primele tipuri de marketing digital. A apărut în anii ’90, iar odată cu evoluția internetului și democratizarea acestui serviciu a trecut de la utilizarea în interiorul companiilor (pentru comunicare organizatională) la comunicare de marketing în adevăratul sens al cuvântului.

Astăzi, cele mai multe companii își promovează produsele și serviciile inclusiv prin e-mail marketing, ca o componentă importantă a strategiilor de vânzări. Dacă este implementat în mod corect, e-mail marketingul aduce costuri reduse și garantează eficiență.

Dar să vedem împreună care sunt avantajele și dezavantajele e-mail marketing.

Avantajele e-mail marketingului

Dacă ne referim la costuri, e-mail marketing este unul dintre cele mai ieftine tipuri de marketing. De exemplu, este mult mai ieftin în raport cu publicitatea tradițională sau campaniile de marketing direct. În plus, este o metodă flexibilă de promovare pentru orice tip de produse sau servicii.

E-mailurile pot fi ușor personalizate și adaptate și pot conține diverse tipuri de conținut, de la text și imagini și până la clipuri video ori linkuri interactive.

Ca orice tip de marketing, și eficiența e-mail marketing-ului trebuie analizată prin prisma unor idicatori precum rata de click, rata de deschiderea și, în final, prin rata de conversie. Acesta din urmă este indicatorul real de performanță al campaniei și poate fi optimizat prin utilizarea unei targetări precise, respectiv segmentarea audienței și trimiterea de mesaje personalizate către diferite grupuri de clienți.

E-mail Marketingul oferă rapiditate în trimiterea mesajelor, iar asta se traduce prin posibilitatea de reacție la fel de rapidă în cazul apariției unor schimbări de comportament în piață (fie că vorbim despre industrie în sine, fie despre modficarea comportamentului consumatorilor).

Un alt avantaj al E-mail Marketing este reprezentat de posibilitatea de a măsura eficiența unei campanii de acest tip, iar asta se face prin indicatori precum rata de deschidere, rata de clic și rata de conversie, amintite și mai sus.

Nu în ultimul rând, pentru că am menționat anterior costurile reduse ale campaniilor de E-mail Marketing, trebuie să amintim aici și posibilitatea de automatizare a campaniilor, ceea ce înseamnă timp salvat, dar și consum mai mic de resurse din partea companiei.

Dezavantajele sau riscurile e-mail marketingului

E-mail Marketing prezintă, totuși, și o serie de riscuri care dacă nu sunt bine gestionate se pot transforma în dezavantaje clare pentru compania care derulează o campanie de promovare de acest tip.

Probabil că unul dintre riscurile cele mai mari și mai greu de gestionat este ca e-mailurile să fie marcate ca spam de către destinatari sau filtrele automate. Asta poate afecta reputația companiei sau a brandului, ceea ce în mod clar nu este de dorit. Evitarea unor situații de acest gen se poate face doar prin trimiterea de mesaje / content de calitate și targetare precisă.

Eficiența unei campanii de E-mail Marketing se bazează de obicei pe numărul de abonați la newslettere. Vorbim acum despre baze de date și despre dezavantajul evident al dependenței de aceste baze de date. Altfel spus, calitatea bazei de date va dicta succesul campaniei, iar o bază de date de calitate se construiște în timp, odată cu captarea interesului potențialilor clienți pentru brandul sau serviciul propus de companie. Orice derapaj vă trimite în lista de spam. Foarte important este de precizat că folosirea unor baze de date cumpărate „la kilogram”, practică des întâlnită în anii 2000 – 2010, nu este doar nocivă pentru companie, ci este de-a dreptul ilegală!

Cadența trimiterii de mesaje în cadrul unei campanii de E-mail Marketing cântărește foarte mult în ceea ce putem numi riscul de saturare a audienței. Trimiterea prea frecventă de e-mailuri va avea efect de bumerang și în loc de creștere a ratei de deschidere a mesajelor veți constata creșterea dezabonărilor.

0 Comments

Leave A Comment

Leave a Reply

one × three =